lunchbox, obiad, Przepisy

Komosa ryżowa z warzywami i nerkowcami

Jedno z moich ulubionych połączeń smakowych: marchewka + papryka + brokuł + nerkowce + przyprawa garam masala.

Do tego idealnie komponuje się kasza jaglana albo – jak w poniższym przepisie – komosa ryżowa. Świetnie smakuje na ciepło, jak i na zimno, dlatego to danie często towarzyszyło mi podczas zajęć na uczelni 😉. Jest lekkie ale sycące i bardzo kolorowe, bo oprócz kolorowych warzyw jest jeszcze żółciutka kurkuma jako dodatek do kaszy – według mnie dodatek obowiązkowy. No i nerkowce – bez nich nie wyobrażam sobie tego dania 🙂. Polecam je namoczyć, bo wtedy nabierają iście maślanej konsystencji. Obłędne! Jeżeli robicie to danie do odgrzania następnego dnia albo do zabrania na wynos, to można pominąć namaczanie orzechów – zmiękną podczas przechowywania gotowego dania w lodówce.

 

 

Składniki:

  • marchewka
  • papryka
  • brokuł
  • komosa ryżowa (quinoa)
  • orzechy nerkowca
  • sól
  • kurkuma
  • garam masala
  • nierafinowany olej rzepakowy

 

Wykonanie:

  1. Nerkowce zalać wodą i namoczyć parę godzin (można to zrobić poprzedniego dnia i moczyć je w lodówce).
  2. Marchewkę obrać i pokroić w cienkie talarki. Paprykę pokroić w krótkie paseczki albo w kostkę. Oddzielić różyczki brokuła, podzielić na mniejsze kawałki, łodygę obrać ze zdrewniałej „skórki” i pokroić na kawałki.
  3. Komosę wypłukać na sitku pod bieżącą wodą, przełożyć do garnka, zalać wodą (około 1 cm ponad powierzchnię quinoa) i wstawić do gotowania. Jak będzie się gotować, zająć się warzywami.
  4. Na dużą patelnię wrzucić marchewkę, wlać trochę wody i dusić pod przykryciem około 5 minut. Dorzucić paprykę i dusić kolejne 5 minut, następnie dorzucić brokuła i dusić jeszcze 5 minut w razie potrzeby dolewając wody. Warzywa powinny być al dente, w razie potrzeby potrzymać je na patelni trochę dłużej.
  5. Komosa po tym czasie powinna być już prawie gotowa – wystarczy ją lekko posolić i dodać kurkumę, dokładnie wymieszać i zostawić na małym ogniu, żeby doszła.
  6. Na patelnię dorzucić odcedzone nerkowce i całość doprawić przyprawą garam masala i ewentualnie odrobiną soli. Bezpośrednio przed podaniem komosę wymieszać z olejem rzepakowym.