Przepisy, śniadanie / kolacja

Twaryżek

W tytule posta nie ma błędu 😉.

Jak pisałam przy okazji posta a propos kuchni wegańskiej, lubię inspirować się daniami wegańskimi. Kiedyś trafiłam na pomysł na wegański twarożek zrobiony z płatków ryżowych – stąd nazwałam go „twaryżkiem”. Mimo, że inspirowałam się kuchnią roślinną, nie zrobiłam wersji wegańskiej, ale oczywiście można. Nie korzystałam z żadnego konkretnego przepisu, tylko samej idei, dlatego nie podaję źródła.

Uznałam, że robienie twarożku z płatków ryżowych jest totalnie „odjechane”, więc musiałam spróbować 😀. Myślę, że naprawdę przyzwoicie imituje pierwowzór, chociaż nie twierdzę, że smakuje w 100% tak samo. Co nie znaczy, że nie ma sensu go robić. Jako dietetyk widzę kilka zalet twaryżku w porównaniu z tradycyjnym twarożkiem:

  • przede wszystkim zawiera znacznie mniej białka, którego (jak już kilkukrotnie pisałam) w diecie Polaków jest za dużo;
  • jest dobrą alternatywą dla osób, które muszą ograniczać białko;
  • dostarcza więcej wapnia;
  • zawiera mniej nasyconych kwasów tłuszczowych;
  • z dodatkiem warzyw może stanowić zbilansowany posiłek;
  • jest fajnym urozmaiceniem posiłków.

Można go wzbogacić o różne dodatki, tak jak zwykły twarożek. Na zdjęciach prezentuję wersję bardzo klasyczną, z rzodkiewką, szczypiorkiem i odrobiną pieprzu do smaku.

I uwaga, robienie twaryżku trzeba sobie wcześniej zaplanować, ponieważ musi się „przegryźć”.

 

 

  Składniki:

  • 100 g płatków ryżowych
  • 2 szklanki mleka (500 g) *
  • 2 łyżki soku z cytryny (20 g)
  • 2 łyżki oleju rzepakowego (20 g)

* ilość potrzebnego mleka może zależeć od rodzaju płatków i tego, jaką konsystencję wolimy.

Część mleka można zastąpić wodą.

Weganom polecam użycie mleka sojowego albo migdałowego – ważne żeby nie łączyć płatków (produktów zbożowych) z mlekiem roślinnym z produktów zbożowych (np. ryżowym, owsianym).

Przykładowe dodatki:

  • szczypiorek, rzodkiewka, trochę pieprzu
  • zioła (świeże lub suszone)
  • koperek
  • koperek, ogórek
  • natka pietruszki
  • świeży czosnek
  • suszone pomidory

 

Wykonanie:

  1. Płatki ugotować w 1⅔ szklanki mleka. Gotować na małym ogniu często mieszając, zwłaszcza jak już zaczną gęstnieć, aż będą miękkie. Radzę nie sugerować się czasem podanym na opakowaniu, po prostu trzeba próbować. Jeżeli będą bardzo gęste, dolać więcej mleka.
  2. Bezpośrednio po ugotowaniu zmiksować ręcznym blenderem (ale nie na gładką masę, chyba, że ktoś tak woli; można też ten etap pominąć). Następnie wystudzić.
  3. Wymieszać z sokiem z cytryny i olejem. Stopniowo dolewać mleko do uzyskania pożądanej konsystencji (u mnie około ⅓ szklanki). Wymieszać z wybranymi dodatkami.
  4. Włożyć do lodówki na kilka godzin – najlepiej na całą noc, a rano można się delektować pysznym twaryżkiem.

 

Można wziąć do pracy na drugie śniadanie. Reakcja współpracowników będzie bezcenna 😉

„Co jesz?”
„Twaryżek.”
„COOO?!”

Oceń przepis
recipe image
Przepis:
Twaryżek
Autor:
Opublikowano: