obiad, Przepisy

Lasagne z jarmużem

Odkrywania jarmużu ciąg dalszy. Tym razem danie z dużą ilością tego warzywa. Jest co prawda dosyć czaso- i pracochłonne, ale warto spróbować w jakiś wolny dzień, który można poświęcić na spokojne siedzenie w kuchni. Ponieważ jeżeli chodzi o wartości odżywcze, to jest to prawdziwa “bomba wapniowa”. Jarmuż zawiera dużo wapnia w porównaniu z innymi warzywami, do tego sporo wapnia z jogurtu naturalnego i żółtego sera oraz jeszcze trochę z jajka. Żeby nie rozbroić tej bomby, radzę nie popijać herbatą. Herbata zawiera taniny i szczawiany, które zmniejszają wchłanianie wapnia z przewodu pokarmowego. Wapń jest niezbędny do budowy mocnych kości. Równie ważna jest witamina D – przypominam o zalecanej suplementacji tej witaminy od października do marca!


Składniki:

  • makaron lasagne (szkoda, że nie ma pełnoziarnistego; może kiedyś?)
  • jarmuż
  • jogurt naturalny
  • jajko
  • czosnek
  • sól
  • pieprz
  • gałka muszkatołowa
  • zioła prowansalskie
  • ser żółty
  • olej rzepakowy


Wykonanie:

  1. Jarmuż dokładnie wypłukać, wyciąć grube nerwy i ogonki liściowe, pokroić na mniejsze kawałki. Wrzucić na dużą patelnię, dolać trochę wody i dusić mieszając aż zmięknie i zmniejszy swoją objętość (około 6-cio krotnie).
  2. Makaron lekko podgotować przez około 3 minuty. Uważać, żeby płaty nie skleiły się ze sobą.
  3. W międzyczasie rozgrzać piekarnik do 180°C.
  4. Czosnek (1-2 ząbki na jedną porcję) obrać i drobno posiekać albo przecisnąć przez praskę. Dodać do jarmużu. Doprawić ziołami, pieprzem i solą.
  5. Jogurt dokładnie wymieszać z jajkiem (1 jajko na 1 duże opakowanie jogurtu), doprawić pieprzem, solą, gałką muszkatołową.
  6. Ser (tylko trochę) zetrzeć na drobnej tarce.
  7. Naczynie do zapiekania posmarować olejem; wystarczy odrobina rozprowadzona cienką warstwą. Układać naprzemiennie warstwy makaronu i jarmużu, tak, żeby na samym dnie i na wierzchu był makaron. Na to wylać sos z jogurtu, posypać serem i odrobiną ziół
  8. Włożyć do nagrzanego piekarnika i piec około 20 minut.