Inspiracje kulinarne

Pomysły na zdrowe sylwestrowe przekąski

Sylwester zbliża się wielkimi krokami, więc ostatni dzwonek, żeby zaplanować sposób powitania nowego roku. Jeżeli decydujecie się na domówkę, czy to u siebie, czy u rodziny albo znajomych, to w Waszych rękach leży przygotowanie sylwestrowych przekąsek. Nawet jeżeli idziecie do kogoś w gości, to zwykło się przynosić coś ze sobą. Mawia się, że jaki Sylwester, taki cały rok, więc może warto na tą okazję przygotować zdrowe sylwestrowe przekąski, żeby dobrze rozpocząć kolejny rok? Dlatego mam dla Was mnóstwo pomysłów na sylwestrowe przekąski, które są lekkie, zdrowe i szybkie do przygotowania. Robiąc zakupy przed imprezą nie wkładajcie do koszyków chipsów, słonych paluszków, precelków, krakersów itp., orzeszków w przyprawach, polewach, cieście, ciasteczek, czekoladek, cukierków, słodkich gazowanych napojów. Niewielkim nakładem pracy i czasu możecie samodzielnie przygotować zdrowe pyszności. Poniżej przedstawiam Wam listę pomysłów na przekąski na wytrawnie i na słodko.

 

Wytrawne przekąski

  1. Surowe warzywa (marchewka, papryka, ogórek, seler naciowy) pokrojone w słupki do maczania w dipach lub hummusie:
    • Dipy na bazie jogurtu naturalnego wymieszanego np. z posiekanym koperkiem, bazylią, przyprawą curry, koncentratem pomidorowym i suszonymi ziołami, czosnkiem albo jogurt naturalny zmiksowany ze świeżym szpinakiem, suszonymi pomidorami;
    • Hummusyhummus klasyczny jak i z dodatkami np. z pieczoną papryką, dynią, awokado, suszonymi pomidorami, ugotowanym lub upieczonym burakiem;
    • Dipy na bazie fasoli – fasolę (może być z puszki) zmiksować z przyprawami, ziołami, gotowanymi warzywami. Można zrobić lekki majonez z fasoli.
  2. Guacamole – dojrzałe awokado rozgnieść widelcem i wymieszać z sokiem z cytryny, odrobiną soli, posiekaną natką pietruszki. Do maczania warzyw albo na kanapki – najlepiej z pomidorem.
  3. Ciecierzyca z przyprawami zamiast orzeszków – ciecierzycę (może być z puszki) wymieszać z przyprawami (np. słodką, ostrą albo wędzoną papryką, przyprawą curry, granulowanym czosnkiem) i odrobiną oleju rzepakowego. Wrzucić na rozgrzaną patelnię albo na blachę wyłożoną papierem do pieczenia i włożyć do piekarnika. Podgrzewać często mieszając aż stanie się lekko chrupiąca a przyprawy się przykleją.
  4. Pełnoziarniste grissini – w tym akurat przepisie z dodatkiem suszonych pomidorów i bazylii.
  5. Sałatki i surówki – zamiast tłustych sosów z dużą ilością majonezu można wykorzystać lekki majonez z fasoli lub lekki majonez z kaszy jaglanej albo większość majonezu zastąpić jogurtem naturalnym. Śmietanę też zastąpić jogurtem naturalnym. Zrezygnować z tłustych dodatków mięsnych na rzecz chudego mięsa grillowanego na patelni.
  6. Surowe szaszłyki – na patyczki do szaszłyków ponabijać kawałki surowych warzyw (papryka w różnych kolorach, pomidorki koktajlowe, ogórek, pieczarki, liście szpinaku) i mini mozzarelle albo kawałki tofu. Poukładać na talerzu albo powbijać w jabłko.
  7. Wytrawne ciasteczka albo krakersy – na przykład z przepisu na wytrawne ciasteczka z zarodków pszennych z czosnkiem i tymiankiem – tylko dodatkowo rozwałkować i wyciąć koła albo prostokąty i piec krócej. Świetnie pasują do lekkich jogurtowych dipów.
  8. Pełnoziarniste tortille z różnymi nadzieniami pokrojone w kawałki, można dodatkowo wbić w nie wykałaczki. Tortille można zastąpić naleśnikami z mąki pełnoziarnistej smażonymi beztłuszczowo na patelni z nieprzywierającą powłoką. Przykładowe nadzienia:
    • Twarożek z półtłustego białego sera i jogurtu naturalnego z dodatkiem koperku i wędzonym łososiem;
    • Twarożek z półtłustego białego sera i jogurtu naturalnego ze szpinakiem i cienkimi paseczkami papryki;
    • Wegański twarożek z tofu z suszonymi pomidorami;
    • Pasta z czerwonej fasoli doprawiona słodką, ostrą i wędzoną mieloną papryką z dodatkiem rukoli/roszponki;
    • Hummus.
  9. Mini-kanapki z bagietki z różnymi pastami i warzywami.
  10. Pieczone frytki z warzyw (marchewki, selera, pietruszki, buraków, batatów) – warzywa obrać, pokroić w kształt frytek, wymieszać z przyprawami i odrobiną oleju rzepakowego i piec w piekarniku w temperaturze 170-180°C.
  11. Wytrawne muffinki z warzywami – w jednej misce wymieszać suche składniki (2 szklanki mąki pełnoziarnistej, 1,5 łyżeczki proszku do pieczenia, dowolne przyprawy), w drugiej mokre składniki (1 szklanka mleka, 1 jajko, 4 łyżki oleju rzepakowego), wlać mokre do suchych, wymieszać łyżką, dorzucić 1-1,5 szklanki pokrojonych warzyw, jeszcze raz wymieszać. Przełożyć do silikonowych foremek i piec około 30-35 minut w 180°C.
  12. Makaron muszle z nadzieniem – makaron ugotować, odcedzić i wystudzić. Nadziewać farszami – przykładowo:
    • Duszone pieczarki z odrobiną fety i natką pietruszki;
    • Starta na tarce cukinia, odparowana na patelni z dodatkiem sera pleśniowego;
    • Szpinak z czosnkiem i kawałkami piersi kurczaka;
    • Pasta jajeczna ze szczypiorkiem;
    • Czerwona fasola z papryką, kukurydzą i doprawionym na ostro sosem pomidorowym.

 

Słodkie przekąski:

  1. Sałatka owocowa – pokrojone owoce np. jabłka, gruszki, banany, kiwi, pomarańcze, mandarynki, kaki, kiwi, ananas, mango, winogrona, pestki granatu.
  2. Szaszłyki owocowe – pokrojone w kostkę owoce nabić na patyczki do szaszłyków i powbijać w jabłko.
  3. Pralinki – zdrowe pralinki bez cukru robi się ekspresowo. Wystarczy suszone owoce namoczyć, odcedzić i zmiksować, dodać coś, co nada masie odpowiedniej konsystencji – mogą to być zmielone: orzechy, migdały lub wiórki kokosowe, a w lżejszej wersji płatki owsiane, wafle ryżowe oraz ewentualnie kakao, karob, korzenne przyprawy. Można suszone owoce zmiksować z ugotowaną kaszą jaglaną czy gryczaną albo zrobić pralinki na bazie ugotowanej fasoli. Przykładowe przepisy:
  4. Daktyle nadziewane orzeszkami – w miejsce pestki w suszonych daktylach wystarczy włożyć niesolone orzeszki ziemne albo inne orzechy, żeby otrzymać pyszną przekąskę.
  5. Ciasteczka owsiane – najprostsze ciasteczka robi się z płatków owsianych i dojrzałych bananów. Można je wzbogacić dowolnymi dodatkami – przykładowe przepisy:
  6. Naleśniki ze słodkim nadzieniem – naleśniki z mąki pełnoziarnistej smażone beztłuszczowo na patelni z nieprzywierającą powłoką posmarować nadzieniem, zawinąć, pokroić na kawałki i powbijać w nie wykałaczki. Do ciasta można dodać odrobinę kakao albo karobu. Przykładowe nadzienia:
    • Nutella z daktyli – namoczone suszone daktyle zmiksować z kakao i wodą albo mlekiem do uzyskania odpowiedniej konsystencji – uwaga, bardzo słodkie ?;
    • Twarożek i owoce – twarożek z półtłustego białego sera i jogurtu naturalnego i świeże owoce;
    • Surowy dżem owocowy – nasiona chia (szałwii hiszpańskiej) zmielić, owoce świeże albo rozmrożone zmiksować, wymieszać i zostawić aż masa zgęstnieje. Można lekko dosłodzić ksylitolem albo zmiksowanymi daktylami.
  7. Muffinki – w jednej misce wymieszać suche składniki (2 szklanki mąki pełnoziarnistej, 1,5 łyżeczki proszku do pieczenia, 60 g ksylitolu), w drugiej mokre składniki (1 szklanka mleka, 1 jajko, 4 łyżki oleju rzepakowego), wlać mokre do suchych, wymieszać łyżką, dorzucić 0,5 szklanki bakalii, jeszcze raz wymieszać. Przełożyć do silikonowych foremek i piec około 30-35 minut w 180°C).
  8. Owoce w czekoladzie – świeże owoce (np. pomarańcze, gruszki, banany) pokroić w cząstki, maczać do połowy w roztopionej gorzkiej czekoladzie i układać na papierze do pieczenia, żeby czekolada zastygła.
  9. Domowa chałwa – sezam delikatnie podprażyć na suchej patelni, zostawić do ostygnięcia, zmielić w młynku na proszek. Wymieszać z melasą albo miodem, aby zlepić sezam. W wersji bez cukru zmielony sezam wymieszać ze zmielonym na puder ksylitolem i olejem rzepakowym albo lnianym do sklejenia składników. Aby chałwa nabrała odpowiedniego smaku i konsystencji trzeba ją przechować w lodówce 1-2 dni.
  10. Mini-jagielniczki – przypominające sernik wypieki z kaszy jaglanej w małych foremkach na muffinki. Przykładowe przepisy:

Po więcej przepisowych inspiracji na zdrowe sylwestrowe przekąski zapraszam na ⇒ Spis przepisów.

 

Udanej zabawy sylwestrowej i DO SIEGO ROKU! ? ?

 

Zdjęcie na licencji CC0, pixabay.com