II śniadanie / podwieczorek, Inspiracje kulinarne, śniadanie / kolacja

Pasty z fasoli

Pasty z roślin strączkowych świetnie nadają się do zastąpienia wędlin na kanapkach. W tym poście chciałabym zebrać pasty z użyciem fasoli. Fasola jest bogatym źródłem białka, węglowodanów złożonych, błonnika pokarmowego, zawiera dużo potasu, wapnia, fosforu, magnezu, żelaza, witaminy B1, kwasu foliowego. Odpowiednio przygotowana nie powinna powodować wzdęć. Osobom, które nie jadały roślin strączkowych radziłabym wprowadzać je do swojego jadłospisu stopniowo zwiększając ich ilość. A warto, bo są smaczne, mają wiele zastosowań i są bogate w składniki odżywcze.

W wersji na szybko można posłużyć się fasolą z puszki, ale polecam ugotować suche nasiona. Dostępnych jest mnóstwo rodzajów fasoli, różnej wielkości i kolorów, m. in.:

  • Piękny Jaś (duża, biała)
  • perłowa (mała, biała)
  • Kidney (czerwona)
  • czarna
  • pinto (nakrapiana)
  • mung (mała, zielona)
  • adzuki (mała, czerwonobrązowa)
  • czarne oczko
Daje to duże pole do popisu. 🙂

Gotowanie fasoli:
  1. Przed gotowaniem fasolę trzeba namoczyć. Można zastosować 2 sposoby: na zimno, czyli zalać chłodną wodą i pozostawić w temperaturze pokojowej na 12 godzin albo na gorąco, czyli zalać wrzątkiem i zostawić na 2 godziny. Taka jest przynajmniej teoria, ponieważ według mnie 2 godziny to za mało, można połączyć te metody: zalać wrzątkiem i zostawić na 12 godzin. Dłuższe moczenie skraca czas gotowania. Ważne jest, żeby moczyć fasolę w dużej ilości wody (3 szklanki wody na 1 szklankę fasoli), ponieważ znacznie pęcznieje.
  2. Fasolę można gotować w wodzie, w której się moczyła, ale lepiej zastosować świeżą, ponieważ woda z moczenia zawiera substancje odpowiedzialne za przykre dolegliwości po spożyciu. Przez pierwsze 10 minut gotować bez przykrycia i zbierać powstającą pianę, potem gotować już pod przykryciem. Czas gotowania zależy od wielkości nasion, czasu moczenia i świeżości fasoli. W przypadku fasoli gruboziarnistej (np. Piękny Jaś) może być to 1,5 godziny, a dla drobnoziarnistej ok. 40 minut. Fasola musi być miękka, nie należy jeść niedogotowanych ziaren. Jeżeli solimy to 10-15 minut przed końcem gotowania, ale na pastę nie jest to konieczne.
  3. Polecam nie odcedzać fasoli bezpośrednio po ugotowaniu, tylko jak wystygnie – nie robi się sucha i ma lepszą konsystencję. Wodę zachować i dodawać podczas miksowania.
  4. Można ugotować większą ilość i po wystudzeniu część zamrozić. Potem wystarczy odmrozić – najlepiej w lodówce (ogranicza to rozwój bakterii).

Ugotowaną lub odcedzoną z zalewy fasolę z puszki wystarczy zmiksować z wybranymi dodatkami i/lub przyprawami. Może to być przykładowo:
  • sól
  • pieprz
  • czosnek (surowy, pieczony)
  • cebula (surowa, przysmażona)
  • zioła (rozmaryn, tymianek, majeranek, zioła prowansalskie itp.)
  • papryka mielona słodka lub ostra
  • gotowane lub pieczone warzywa 
  • olej (wtedy pasta zastępuje na kanapkach nie tylko wędliny, ale i masło/margarynę i jest od nich zdrowsza!)
  • i wiele innych
Sukcesywnie będę zamieszczać przykładowe przepisy. I oczywiście zachęcam do próbowania własnych kombinacji.
Źródła:
  • red. Zalewski Stanisław, Podstawy technologii gastronomicznej, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 2003
  • http://www.niam.pl/pl/artykul/1206-znane_i_mniej_znane_rodzaje_fasoli




Przykładowe przepisy

 Kliknięcie na zdjęcie otwiera przepis

Pasta z białej fasoli z cebulą, czosnkiem i majerankiem

Pomidorowa pasta z fasoli


Pasta z białej fasoli z pieczonym czosnkiem i rozmarynem
Smalec z fasoli